Pages

Saturday, October 5, 2019

Applications of Biotechnology


CHAPTER VIII
APPLICATIONS OF BIOTECHNOLOGY
(Verina Ainur Izzami Hariyanto, Abdullah Farhan Riffani, Samik)

ABSTRACT
Biotechnology is a technique for using living things, or materials obtained from living things, to make a product or service that is beneficial for humans. Biotechnology and molecular biology began to be known since the XXI century, which is expected to solve various problems related to human welfare. Biotechnology can be applied to various sectors, one of which is in the industrial sector. The application of biotechnology in the industrial field is applied in the production of hormones, amino acids, and also proteins (enzymes).

CONTENT  
1. Application of Biotechnology in Industrial Sector
The application of biotechnology in the industrial sector can be used for food and non-food production. Microorganisms are widely used in industry because of their rapid proliferation, the media needed for growth is relatively cheap, and does not require a large place to produce them.
d.      Hormone Production
The usage of human natural protein recombinant results for medicine has begun to fulfill the expectations of biotechnology in the health sector. Microorganisms are used to produce hormones with DNA manipulation. Examples of the hormones prouced are insulin, growth hormone, cortisone, and testosterone.
Insulin is a hormone produced by the pancreas gland to regulate blood sugar levels. Insulin is produced in large quantities by genetic engineering. Insulin production is made by transplanting the genes that encode insulin into the bacterial plasmid. Bacteria with recombinant DNA then divide. These bacteria will then produce the insulin needed. Insulin can be used to cure diabetes mellitus, which is caused by a lack of insulin in our body. This disease can be overcome by giving insulin into the body. Therefore, insulin is obtained by taking the pancreas glands from animals. (Kusumawati, 2012: 180).
e.       Amino Acids and Proteins (Enzymes) Production
Microbes have microscopic size and various behavior and abilities, so they have long been used to produce chemicals, such as amino acids, protein enzymes, vitamins, fatty acids, pigments and polysaccharides.
  • Amino Acids
Amino acids are chemicals that are widely used in the food industry, feed additives, in medicine, and also in the chemical industry. Amino acids are produced microbiologically through direct fermentation, where microorganisms produce amino acids in a standard fermentation process, or through an enzymatic process, where microorganisms as sources of enzymes and enzymes are used in the production process.
  • Enzymes
Each organism produces various enzymes, most of them are produced in small amounts in cellular processes. Certain enzymes are produced in large numbers by several organisms. Several extracellular enzymes are used in food, milk production, drug production, and the textile industry and are produced in large quantities through microbiological synthesis
Enzymes are commercially produced from fungi and bacteria. The production process is usually aerobic, and the culture medium is the same as that used in antibiotic fermentation. The enzyme itself is generally only slightly formed during the active growth phase but large amounts of accumulation occur during the stationary phase of growth. Microorganism enzymes produced in large quantities in a basic industry are bacterial proteases, used as additives in washing detergents.

CONCLUSION
Biotechnology in this modern era has been used in various sectors, one of which is in the industrial sector. In the industrial sector, biotechnology is used to produce food and non-food. Production of non-food materials using biotechnology include production of hormones, amino acids, and proteins (enzymes).



BAB VIII
APLIKASI BIOTEKNOLOGI
(Verina Ainur Izzami Hariyanto, Abdullah Farhan Riffani, Samik)

ABSTRAK
Bioteknologi merupakan teknik penggunaan makhluk hidup, atau bahan yang didapat dari makhluk hidup, untuk membuat suatu produk atau jasa yang bermanfaat bagi manusia. Bioteknologi dan biologi molekular mulai dikenal sejak abad ke XXI, yang diharapkan dapat memecahkan berbagai masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan manusia. Bioteknologi dapat di aplikasikan ke berbagai bidang, salah satunya dalam bidang industri. Aplikasi bioteknologi di bidang industri diterapkan dalam produksi hormon, asam amino, dan juga protein (enzim).

ISI
1. Aplikasi Bioteknologi di Bidang Industri
Pengaplikasian bioteknologi dalam bidang industri dapat digunakan untuk produksi bahan pangan dan non pangan. Mikroorganisme banyak digunakan dalam bidang industri karena cepat berkembang biak, media yang diperlukan untuk pertumbuhan murah, dan tidak memerlukan tempat yang luas untuk memproduksinya.
d.      Produksi hormon
Pemakaian hasil rekombinan protein alami manusia untuk obat sudah mulai memenuhi harapan bioteknologi di bidang kesehatan.mikroorganisme digunakan untuk memproduksi hormon dengan rekayasa DNA. Contoh hormon-hormon yang dihasilkan adalah insulin, hormon pertumbuhan, kortison, dan testosteron.
Insulin adalah hormon yang diproduksi oleh kelenjar pankreas untuk mengatur kadar gula didalam darah. Insulin diproduksi dalam kuantitas yang banyak dengan rekayasa genetika. Produksi insulin dibuat dengan mencangkokkan gen yang mengkode insulin ke dalam plasmid bakteri. Bakteri dengan DNA rekombinan ini kemudian membelah diri. Bakteri ini selanjutnya akan memproduksi insulin yang dibutuhkan. Insulin dapat digunakan untuk menyembuhkan penyakit diabetes melitus, yang disebabkan oleh kurangnya hormone insulin didalam tubuh.. Penyakit ini dapat diatasi dengan memberikan insulin ke dalam tubuh. Oleh karena itu, insulin diperoleh dengan mengambil kelenjar pancreas dari hewan. (Kusumawati, 2012: 180).
e.       Produksi Asam Amino dan Protein (Enzim)
Mikroba memiliki ukuran yang renik serta perilaku dan kemampuannya yang beraneka ragam, karenanya sejak lama digunakan untuk memproduksi bahan kimia, misalnya asam amino, protein enzim, vitamin, asam lemak, pigmen maupun polisakarida.
  • Asam Amino
Asam amino merupakan bahan kimia yang digunakan secara luas industri makanan, tambahan pakan, dalam obat, dan juga pada industri kimia. Asam amino diproduksi secara mikrobiologi melalui fermentasi langsung, dimana mikroorganisme menghasilkan asam amino dalam suatu proses fermentasi standar, atau melalui proses enzimatik, dimana mikroorganisme sebagai sumber enzim dan enzim tersebut digunakan dalam proses produksi.
  •    Enzim
Setiap organisme menghasilkan berbagai enzim, sebagian besar dihasilkan dalam jumlah yang kecil dalam proses seluler. Enzim tertentu dihasilkan dalam jumlah yang besar oleh beberapa organisme. Beberapa enzim ekstraseluler digunakan dalam makanan, produksi susu, produksi obat, dan industri tekstil dan dihasilkan dalam  jumlah yang besar melalui sintesis mikrobiologi
Secara komersial enzim dihasilkan dari fungi dan bakteri. Proses produksi biasanya aerobik, dan medium biakan sama dengan yang digunakan pada fermentasi antibiotik. Enzim itu sendiri umumnya hanya sedikit dibentuk selama fase pertumbuhan aktif tetapi akumulasi dalam jumlah besar terjadi selama fase stasioner pertumbuhan. Enzim mikroorganisme dihasilkan dalam jumlah yang sangat banyak pada suatu industri dasar adalah protease bakteri, digunakan sebagai tambahan dalam deterjen pencuci.

KESIMPULAN
Bioteknologi pada era modern ini telah digunakan dalam berbagai bidang, salah satunya dalam bidang industri. Pada bidang industri, bioteknologi digunakan untuk memproduksi bahan pangan dan non pangan. Produksi bahan non pangan menggunakan bioteknologi diantaranya merupakan produksi hormon, asam amino, dan protein (enzim).



DAFTAR PUSTAKA
1.      Tim FMIPA UNESA. 2012. Sains Dasar. Surabaya. Unesa University Press
3.      Nurcahyo, Heru. 2011. Diktat Bioteknologi. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/Diaktat%20Bioteknologi.pdf. 4 Oktober 2019.

0 comments:

Post a Comment