Pages

Saturday, October 5, 2019

The Technological Development and The Impact
(Nur Jihad Romadhoni, Sylvia Puspa Windrawati, Rizky Eka, Samik)

Abstract
In this modern era technology is not a foreign word in the human ear, because technology is a human tool for doing various kinds of work.  As time goes by, technology will develop according to the development of science that can have an impact on humans.

Content
The Technological Development and The Impact for Humans

The technological developments can be divided into several eras :
1. Pre-Historic
Before the industrial revolution occurred, technological developments have occurred since Pre-Historic times where humans still do not recognize writing.  The technology found in this era is a stone tool, that they made themselves to make life easier for them.  This is what archaeologists have said from the University of New England Armidale, Australia, Mark Moore.

2. The Ancient Times
After that, technological developments can be seen in the Ancient Age where humans were familiar with writing.  The time span at this time is long enough so that many discoveries are the basis for further discoveries.  Examples of inventions in this era are the historical building discoveries of Ancient Egyptian civilization namely the Pyramid and the statue of Sfnix, besides ships, lighthouses, sundials and buildings that have been discovered or built at this time.  In this case it shows that the ancient Egyptian civilization was a very sophisticated civilization of its time, this can be proved by the existence of an irrigation system for agricultural purposes that was highly developed during the era of ancient Egyptian civilization and in the field of astronomy the ancient Egyptian civilization knew the period of the earth's revolution around the sun ie  for 365.

3. The Middle Ages
After ancient times technology can be seen in the Middle Ages, where science began to develop with the discovery of mathematical formulas and theoretical physics.  An example of a discovery in this era is the discovery of a compass.  In this case the discovery of a compass can be seen from the exploration that began to be commonly done.
In addition, technological developments in this era can be seen from the rapid development of art.  In addition, technology in the Middle Ages was also associated with military interests with the discovery of armor, cannons, and others.

4. Industrial Revolution
As more and more people signify the demand for life needs more and more.  Technology at this time was found in the form of machines that have mass production capabilities.  An example is the invention of the steam engine by James Watt in 1765 which became the basis for the Industrial Revolution.  During the Industrial Revolution era many important discoveries have been found, for example, weaving machines, bicycles, cottonseed separating cotton seeds from their fibers, steam engines, which can then be applied to transportation systems such as locomotives and steamers, telegraphs and telephones, and early types of cars.  In this case, the development of technology at this time also changed the social behavior of the people that exist and major changes in almost every side of human life, which of course can not be separated from technology.

5.20th Century
In the 20th century there were world wars and cold wars which led to the advancement of quantum technology which was a milestone of the birth of modern physics where the discovery of the atomic bomb revealed the potential use and danger of nuclear energy and there was also progress towards space technology.  During this time humans could first land on the moon.
In addition there is also the invention of the transistor which is considered one of the most important inventions of humans will later change the size of the computer much smaller than originally.
At this time the discovery of DNA also opened a new chapter of genetic science that gave birth to vaccination technology to reduce deaths from epidemics such as smallpox and polio.
At the end of this century the internet began to be introduced for civil and commercial purposes, the flow of information was exchanged very quickly especially after the introduction of mobile phones.  Also in the 20th century was the start of innovation in household appliances such as refrigerators, vacuum cleaners, and microwaves.

6.21th Century
21st century is also called the digital age because of the massive digitalization in all fields.  Popular fields of research in the 21st century or today include, quantum computers, gene therapy, nuclear technology, material engineering, artificial intelligence, and renewable energy.  In addition there is technology in the field of space exploration in the 21st century that allows humans to explore other planets.
Technology in the medical field is the formation of artificial DNA, completion of human genome projects, development of cervical cancer vaccines.
Technology in the field of information technology is the development of touch screen technology, 3G and 4G LTE networks, internet applications in all fields and others.

Conclusion
As time goes by, technology not only helps human life.  But slowly began to shift and replace human life.  Like replacing labor with machines.  This will continue to happen as long as human civilization still exists, technology will continue to develop better than before.  We as humans who live in an era of technology that is always sophisticated, must be better than that technology so as not to lose or be eliminated by existing technology.



Abstrak
Di era modern ini teknologi bukanlah kata asing di telinga manusia, karena teknologi adalah alat manusia untuk melakukan berbagai jenis pekerjaan.  Seiring berjalannya waktu, teknologi akan berkembang sesuai dengan perkembangan ilmu pengetahuan yang dapat berdampak pada manusia.

Konten
Perkembangan Teknologi dan Dampaknya bagi Manusia
Perkembangan teknologi dapat dibagi menjadi beberapa era:
1. Zaman Pra-Sejarah
Sebelum revolusi industri terjadi perkembangan teknologi telah terjadi sejak masa Pra-Sejarah, dimana manusia masih belum mengenali tulisan. Teknologi yang ditemukan pada zaman ini adalah alat batu yang mereka buat sendiri untuk mempermudah kehidupan yang mereka alami. Hal ini adalah apa yang telah dikatakan arkeolog dari University of New England Armidale, Australia, Mark Moore.

2. Zaman Kuno
Setelah itu perkembangan teknologi dapat kita lihat pada Zaman Kuno dimana manusia telah mengenal tulisan. Rentang waktu pada zaman ini cukup lama sehingga banyak penemuan yang menjadi dasar untuk penemuan selanjutnya. Contoh penemuan pada zaman ini adalah penemuan  bangunan sejarah peradaban Mesir Kuno yaitu Piramida dan patung Sfnix, selain itu kapal, mercusuar, jam matahari dan bangunan telah ditemukan atau dibangun pada zaman ini. Dalam hal ini menunjukan bahwa peradaban mesir kuno merupakan peradaban yang sangat canggih pada masanya, hal ini dapat dibuktikan dengan adanya sistem irigasi untuk kepentingan pertanian yang sangat berkembang pada masa peradaban Mesir kuno dan pada bidang astronomi peradaban mesir kuno telah mengetahui periode revolusi bumi mengelilingi matahari yakni selama 365.

3.Abad Pertengahan
Stelah pada zaman kuno teknologi dapat dilihat pada abad pertengahan, dimana ilmu pengetahuan  mulai berkembang dengan ditemukannya rumus-rumus matematika dan teori fisika. Contoh penemuan pada zaman ini adalah ditemukannya kompas. Dalam hal ini ditemukannya kompas dapat dilihat dari penjelajahan yang mulai umum dilakukan.
Selain itu perkembangan teknologi pada zaman ini dapat dilihat dari berkembangnya seni yang semakin pesat. Selain itu teknologi pada abad pertengahan juga dikaitkan dengan kepentingan militer dengan ditemukannya zirah, meriam, dan lainnya.

4. Revolusi Insustri
Seiring bertambah banyaknya manusia menandakan permintaan akan kebutuhan hidup semakin banyak. Teknologi pada masa ini banyak ditemukan berupa mesin-mesin yang mempunyai kemampuan produksi masal. Contohnya adalah penemuan mesin uap oleh James Watt pada tahun1765 yang menjadi dasar untuk Revolusi Industri. Pada era Revolusi Industri ini banyak penemuan penting  telah ditemukan contohnya mesin tenun, sepeda, cottongin alat pemisah biji kapas dari serabutnya, mesin uap, yang kemudian dapat diaplikasikan pada sistem transportasi seperti lokomotif dan kapal uap, telegraf dan telepon, dan mobil jenis awal. Dalam hal ini, perkembangan teknologi pada masa ini juga merubah perilaku sosial orang-orang yang ada dan perubahan besar hampir di setiap sisi kehidupan manusianya, yang tentu saja tidak bisa lepas dari teknologi
.
5. Abad ke-20
Pada abad ke-20 terjadi perang dunia dan perang dingin yang menyebabkan kemajuan teknologi kuantum yang merupakan tonggak dari lahirnya fisika modern yang dimana penemuan bom atom mengungkap potensi pemanfaatan dan bahaya energi nuklir dan ada juga kemajuan terhadap teknologi antariksa. Pada masa ini manusia pertama kali dapat mendarat di bulan. Selain itu ada juga penemuan transistor yang dianggap salah satu penemuan terpenting manusia nantinya akan mengubah ukuran komputer jauh lebih kecil dari mula-mula.
Pada masa ini penemuan DNA juga membuka babak baru dari ilmu genetik yang melahirkan teknologi vaksinasi untuk menurunkan kematian akibat wabah penyakit seperti cacar dan polio.
Pada akhir abad ini  internet mulai diperkenalkan untuk kepentingan sipil dan komersial, arus informasi pun bertukar dengan sangat cepat apalagi setelah diperkenalkannya telepon genggam. Selain itu pada abad 20 merupakan masa dimulainya inovasi terhadap peralatan rumah tangga seperti kulkas, pembersih vakum, dan microwave.

6. Abad ke-21
Abad ke-21 disebut juga abad digital karena masifnya digitalisasi disegala bidang. Bidang penelitian populer pada abad-21 atau saat ini diantaranya, komputer kuantum, terapi gen, teknologi nuklir, teknik material, kecerdasan buatan, dan energi terbarukan. Selain itu ada teknologi dibidang eksplorasi antariksa pada abad-21 yang membuat manusia bisa mengeksplor planet lain.
Teknologi dalam bidang medis yaitu pembentukan DNA buatan, penyelesaian proyek genom manusia, pengembangan vaksin kanker serviks.
Teknologi di bidang teknologi informasi yaitu pengembangan teknologi layar sentuh, jaringan 3G dan 4G LTE, pengaplikasian internet disegala bidang dan lainnya.

Kesimpulan
Seiring berlalunya waktu, teknologi bukan hanya membantu kehidupan manusia. Tapi perlahan mulai menggeser dan menggantikan kehidupan manusia. Seperti penggantian tenaga kerja dengan mesin. Hal ini akan terus terjadi selama peradaban manusia masih ada, teknologi akan terus berkembang lebih baik dari sebelumnya. Kita sebagai manusia yang hidup di era teknologi yang selalu canggih, harus lebih baik dari teknologi tersebut agar tidak kalah atau tersingkir dengan teknologi yang ada.

Prefrence
Tim FMIPA Unesa. 2012. Sains Dasar. Edisi Kedua, Surabaya: Unesa University Press
Irmayani Syafitri. "Sejarah Perkembangan Teknologi di Dunia Maupun di Indonesia dari Masa ke Masa".05 Maret 2019 (https://www.nesabamedia.com/sejarah-dan-perkembangan-teknologi/)

0 comments:

Post a Comment